top of page

עקרונות ליישום למידה רגשית חברתית (sel) בתכנית "מורים על ארבע"

מאמר זה מתבסס על 25 עקרונות ליישום למידה רגשית חברתית בתהליך למידה כיתתי, כפי שמפורט במאמר שנכתב באתר pathway 2 success המצורף כאן.

במאמר הנוכחי שלנו, בחרנו להתמקד בעקרונות ה-SEL הבאים לידי ביטוי בתוכנית הכלבנות "מורים על ארבע", תוך שילוב דוגמאות.


"לברך זה את זה על בסיס יומי"

כלבים מוציאים מאיתנו חיוך, ממש כמו תינוקות, וכפועל יוצא גם ברכות בעת שהתלמידים פוגשים את המדריך יחד עם הכלב. "בוקר טוב בוץ'", "מה שלומך טאז", חיוך וחיבוק - אנחנו פוגשים מדי יום. אלפי חיבוקים ומחמאות ליצור פרוותי קטן, בינוני גדול או ענק - אבל תמיד חמוד.


הנה דוגמא לכלב בתכנית הכלבנות מורים על ארבע:




"לדבר על ניהול רגשות"

ניהול רגשות עובר כחוט השני בכל השיעורים של "מורים על ארבע". כאשר נכנס כלב לכיתה אסור לתלמידים לצעוק, והם משתדלים לכבד. הם יודעים שרעש מוגזם מקשה מאוד על הכלבים.

הכלב הוא גם מתודה מיוחדת המאפשרת לדברר רגשות מהתלמידים עצמם. "איך בוץ' מרגיש היום לדעתכם?" מוביל ל"איך אתם מרגישים היום?". שמחה, עצב, פחד - ושאר הרגשות, אינם ייחודיים לבני אדם אלא גם לחברינו הכלבים, לכן - "מורים על ארבע" הינה פלטפורמה מעולה המאפשרת לילדים להיות אמפתים לאחר, קשובים אליו, ושלווים יותר בסביבתו.



"להעניק אחריות"

בכל שיעור התלמידים שלנו מקבלים אחריות כלפי המורה המיוחד שבכיתה. חלקם זוכים להחזיק ברצועה שלו כשהם לא רגועים, רובם ככולם דואגים לכך שתהיה לו קערת מים מלאה - ובמסגרת הכיתה אנו זוכים לחוות רגעים רבים של לקיחת אחריות מצד התלמידים.




"לתרגל מיומנויות לפתרון בעיות"

אחת מהמטרות המרכזיות של תכנית הכלבנות "מורים על ארבע" היא הפחתת פחדים מכלבים ובע"ח. הניסיון שלנו בשנים האחרונות מראה כי כאשר תלמידים פוגשים כלב בכיתה שלהם, אחת לשבוע, בשלב מסוים הם מרגישים בנוח לגשת וללטף את החבר שמגיע לכיתה מדי שבוע. אנו מלמדים אותם ונותנים להם כלים כיצד להתמודד עם הפחד - והכלב מורה שמגיע אחת לשבוע לכיתה מאפשר להם לתרגל את המיומנות הזו. התמודדות זה מהווה גשר להתמודדות עם חסמים ופחדים נוספים בחייהם האישיים והחברתיים של התלמידים.

הנה דוגמא לתלמיד שפחד מאוד מכלבים ובזכות החשיפה הקבועה בכיתה שלו - מצליח להתמודד ואף לגלות חיבה כלפי קאי - המורה מסוג כלב.



"לבנות קהילה בעבודת צוות"

התלמידים בשיעורים מתנסים בעבודת צוות במגוון דרכים - אחת מהן היא עבודת צוות יחד עם המורה כלב. לדוגמא - בשיעור בו לומדים על כלבי נחייה - הילדים עוטים כיסוי עיניים והולכים עם הרצועה - בזמן זה הם סומכים על הכלב בעיניים עצומות (תרתי משמע). הכלב והתלמיד התורן מובילים זה את זה להצלחה.


"לשלב אמנויות מעשיות"

הכלב מעודד את התלמידים בכל דבר שהם עושים. לדוגמא - כאשר הם מתרכזים בציור, הוא מסתובב ביניהם ונותן להם תחושה של ביטחון.

כמו כן, בחלק מהשיעורים מכינים התלמידים צעצועים שיוכלו להשתמש בהם עם הכלבים האישיים שלהם.






"לתרגל מיינדפולנס"

רגעים רבים בשיעור הכלב פשוט שוכב לו על הגב, רגוע ומתנשף בקצב נשימות ליבו. כאשר אנחנו מפנים תלמידים לתשומת לב לעניין הם זוכים לכמה רגעים של שקט בכיתה ושלווה השוות ערך לתרגול מיינדפולנס.




"ליצור אזור הירגעות"

אזור ההירגעות הייחודי לשיעורים שלנו הם הפינה בה נמצא המורה מסוג כלב, קרוב לקערת המים שלו. מדי פעם כשתלמידים צריכים רגע לעצמם - אנחנו מאפשרים להם לשבת על יד הכלב ולהירגע יחד איתו.

גם אם אנחנו עוצרים רגע, מציירים, ונרגעים - הכלב יודע להתאים את עצמו לסיטואציה.




"לעודד נדיבות"

"לארג'יות", נתינה בחפץ לב - מאפיינים התנהגות נדיבה, ודי לשמוע את סיפור של אלעד, המדריך הראשון בתוכנית, כדי להבין גודל הנדיבות שיצאה מהתלמידים. "יום אחד, בשנה הראשונה של התוכנית, סיפרתי לתלמידים שלבוץ' יש בשבוע הבא יום הולדת. עשרות ילדים חשבו על בוץ' בבית, ועל יום ההולדת שלו - ובשיתוף פעולה עם הוריהם הביאו לו מתנה - ציור,שיר, חטיף או חיבוק".


סיפור נוסף מהשטח - המדריך אלי קיבל השנה מתנה מתלמיד - לוח עם תמונה של הכלב שמלווה את התכנית. הילד שמאוד אוהב את הכלב "אבוקדו" רצה לפרגן למדריך ולכלב במחווה יוצאת דופן:



וגם ריף, כלב בתכנית שהיה חולה ולא הגיע לאחד המפגשים, זכה למחווה יוצאת דופן של קולאג' ברכות


"לשחק משחקים"

מדי יום, עשרות משחקים מתקיימים בין כיתות והכלב שמתארח אצלהן. חלק מהמשחקים מומצאים פרי דמיונם של הילדים באותו הרגע ("בואו ניתן לבוץ' לנסות לנחש באיזה יד החטיף") וחלקם רצים כבר שנים בתוכנית "מורים על ארבע". משחק זה כיף גם למורים המיוחדים שלנו. זה סוד הקסם.



"לשוחח על אמפתיה"

הזדהות עם רגשות האחר, גם אם הוא לא מסוגל לדבר במילים או בשפה שאתה רגיל אליה. אמפתיה היא הבסיס לכל התוכנית של "מורים על ארבע".


"ללמד מיומנויות הקשבה פעילה"

כאשר אנחנו נכנסים עם כלב לכיתה, הסקרנות של הילדים מאפשרת לנו לעודד הקשבה פעילה.

"ללמד חוקי ברזל לקבוצה"

חדוה היא מדריכה בתוכנית, שמלמדת יחד עם הכלבות שלה הולי ו-וונדי. כבר מתחילת השנה היא קבעה יחד עם התלמידים התנהלות וחוקים כאשר יש כלב בכיתה. למשל:

  1. איך ניגשים לכלבה בצורה נכונה

  2. איך מלטפים נכון

  3. להיות קשובים ורגישים אחד לשני ולכלבות בכלל

  4. לא לרוץ ולהרעיש בכיתה, כי זה עלול להציק לכלבות

חדוה מקפידה מדי שיעור לחזור על החוקים שסוכמו - והילדים דואגים לכבד אותם - מתוך כבוד לכלבה שמתארחת בכיתה.


מעל הכל, ניתן לומר כי הכלב בכיתה הוא גורם חיובי מאוד בקרב התלמידים. הילדים אוהבים אותו, לומדים דרכו וחומלים בזכותו. אנו מעודדים למידה עם כלב כי ואנו בטוחים כי בזכות ההולכים על ארבע - התלמידים הופכים להיות אנשים טובים יותר.


כמה משמעותיים הכלבים בכיתות עבור התלמידים? נסיים בסיפור - אחד מהתלמידים בשנה הנוכחית ביקש להצטלם עם ריו ואלבי, הכלבים המורים של כיתתו, הוא אהב אותם מאוד עד כדי כך שביקש מהוריו עוגת יומולדת עם תמונה שלו ושל הכלבים עליה.







bottom of page